Aksell

Fairtrade-hovedstaden Oslo

Oslo har vært Fairtrade-hovedstad siden 2011 og dette er et av Oslo kommunens initiativer i arbeidet for å styrke etisk og rettferdig handel. Vi fikk i oppdrag å skape en SoMe-kampanje for Oslo-borgere som skulle rette fokus på samarbeid, anstendig arbeid og økonomisk vekst.

Bevisstgjøringskampanje rundt Fairtrade-produkter 

Som norsk forbruker vil en kanskje kunne merke kvalitetsforskjell på Fairtrade kontra vanlige produkter, men vi erkjenner likevel at den største forskjellen er for produsentene av produktene. Derfor skapte vi kampanjen «merkbar forskjell».

Du legger kanskje ikke merke til det, men for andre er det merkbar forskjell.

Vi fokuserte på fem produktkategorier; blomster, bomull, bananer, kakao og kaffe. Her lagde vi korte animasjonsfilmer som var kanal-tilpasset. Kampanjen ble publisert på Snapchat, Facebook og Instagram, og høstet meget gode resultater. Vi håper også på at vi i samarbeid med Fairtrade-hovedstaden Oslo faktisk bidrar til økt bevissthet rundt Fairtrade-produkter, og på sikt endrede kjøpemønstre.

 

Takk for tilliten og et hyggelig samarbeid!

Skal vi ta en prat?

Bilde av Lise Berntsen

Lise Berntsen, Merkevaresjef | Leder design/digital

lise.berntsen@aksell.no