Aksell

bloggen

Annette, Jonn Rune og Håvard er vårt superteam innen skiltrådgivning og storformat i Kristiansand. Deres lidenskap for effektive kommunikasjonsløsninger har resultert i bygninger, firmabiler og byggeprosjekter som alle har en ting til felles: de skiller seg ut i mengden!

Annette Kristensen og Håvard Sverdrup er to av våre dyktige, grafiske designere. Håvard er selvlært, og Annette tok en bachelor i multimedieteknologi og design ved UiA, Grimstad. Begge er stasjonert i det kreative hjørnet av kontorlandskapet, hvor det nærmest bobler over av kreativitet og skaperglede. De jobber tett sammen med Jonn Rune Einstabland som er prosjektleder for skilt og dekor her på Aksell Kristiansand.  

 

Lidenskap 

– Et godt oppdrag er noe av det mest givende som finnes. Spesielt om man føler at man er i sonen og at man har funnet en rød tråd i designet. Da er det gøy og man gleder seg som en unge til å sende det til kunden og få en tilbakemelding, forteller Håvard.   

– Folk er veldig forskjellige. Det er ingen fasit på hva folk liker og ikke liker, legger Annette til.  

 

Designerne tilbringer mye av arbeidsdagen foran skjermen, så å se eget design i storformat gir dem stor tilfredsstillelse, i tillegg til at kunder blir mer synlige i bybildet. På den måten er de med på å forme hvordan byen ser ut.  

– Det gøyeste med jobben er å profilere bygg. Som en grafiker føles det mer givende enn å se ferdige trykksaker, sier Håvard.  

– Responsen er veldig gøy, sier Annette. Håvard fortsetter:  

–  I biltrafikken ser man hele tiden biler vi på Aksell har designet, og da blir vi minnet om at vi gjør en jobb som synes. Det er veldig motiverende!  

Annette likte godt å jobbe med skilt-design til Tvedt optikk. Hvor Aksell blant annet leverte et kreativt LED-uthengsskilt med ut-freste briller hengende under. Håvard trekker frem den grafiske utformingen for Torvkvartalet, hvor designet var kubebasert. Noe som så veldig fint ut i bybildet.

LED uthengsskilt for Tvedt Optikk

Skilting inne og ute ved Torvkvartalet 3 i Markens

Synlighet i bybildet

– Se for deg to bygg, det ene har enkle aluminiumsskilter med logo, mens det andre har fancy, utskårne LED-lys-bokstaver som lyser på kvelden, sier Håvard. Hvis nabobygget får fancy nye skilt, og ditt bygg har 20 år gamle aluminiums-skilt, så er det på tide å gjøre noe. Du blir sammenlignet hele tiden. Som en seriøs bedrift bør man ikke være dårligere enn naboen. Du blir lett gjemt bort av andre bygg.

 

https://07sor.no/wp-admin/post.php?post=9255&action=edit

Fasadebilde av Wergelandsgården

Prosess og inspirasjon

For å komme frem til effektive kommunikasjonsløsninger handler det om kunnskap, erfaring, prøving og feiling. Som grafiker er utfordringen å være kreativ samtidig som man er effektiv. Å bruke lang tid på å tenke og begynne å overtenke, kan bli en fallgruve, og mange ideer er ikke nødvendigvis noe positiv, mener Annette og Håvard.

– Har man valgt farge, typografi og ett mønster som går igjen, da har man kommet langt allerede. Begynn med navn, logo og tema, forklarer Håvard.

– Man får noen pekepinner fra det kunden har sagt, om det for eksempel skal være maskulint eller feminint preg, og så holder man seg konsekvent til den sjangeren, sier Annette.

– Det er ikke til å skyve under en sko, at man lar seg inspirere av andre. Det er viktig å holde seg oppdatert, forteller Håvard.

Annette lar seg inspirere av andres ideer og det store, allmektige internettet. Men innen byggprofilering har de også andre storbyer i kikkerten:

– Du skal ikke lenger enn til København og Oslo for å se at de legger mye i byggprofileringsfaget. Du har lyst til å legge deg på storby-nivået. I New York, der er det veldig mye fint. Sånn har jeg lyst til at det skal bli i Kristiansand og, sier Håvard.

 

Funksjonelle, fine fasader

Det er lett å tenke ut noe som er visuelt vakkert, men det må også være funksjonelt og teknisk gjennomførbart. Begge er enige om at det må være en balanse mellom teknikk, logikk og design.

– Mye av utfordringen ligger i den tekniske biten, like mye som den grafiske utformingen. Hvordan man løser det. Hvilke materialer kan man bruke, hvordan man kan løse det produksjons- og montasjemessig, sier Håvard.

– Det må være riktig på millimeteren! Du kan ikke bare sette opp en omtrentlig skisse over hvor ting skal være, informerer Annette.

Som grafiske designere er det rom for mye kreativitet, men innen byggprofilering må de også forholde seg til TEK17, som er et direktiv for bygg. Det gjelder for eksempel at glassvinduer og dører må frostes, slik at ikke folk går rett i glasset og skader seg, blindeskrift på skilt i bygg og generell sikkerhet. For svaksynte skal det være god nok kontrast på skiltene. Så det er mange ting å tenke på innen grafiske utførelser.

Eksempler på ulike skilt innendørs

Wayfinder på Torvkvartalet, LED skilt

 

Trender

Noen kunder ønsker klassiske skilt med piler og piktogram. Men på signaturbygg skal det være ekstra fint, eksklusivt og innbydende. Da velger mange eik og sort, informerer de trendbevisste designerne. Det går mest i minimalistisk, skandinavisk design her. Det må både være lekkert og funksjonelt.

– Det har skjedd veldig mye på lysskilt-fronten. Det er veldig mye LED, så der er det rom for kreativitet, sier Håvard.

– Neon-look er på vei inn nå, tror vi. Sånn gammeldagse «open»-skilt til vinduer. Ellers går det i det stramme, tynne, og lekre, sier Annette.