Aksell

Søk

bloggen

Når vi lager nye nettsider er vi opptatt av å gjennomføre gode prosesser der vi inkluderer deg som kunde så mye som mulig. Her kan du se hvilke åtte steg vi følger når vi jobber med nye sider eller en relansering.

8 steg til ny og skreddersydd nettside

1. Kartlegging og workshop

Vi har alle ulike behov, også når det gjelder nettsider. Derfor starter ofte prosessen med en kartleggingssamtale eller en workshop der vi finner ut av hva du som kunde er på jakt etter. Vi vil gjerne høre om deres ambisjonsnivå, hvilke mål nettsiden skal oppfylle, hvilken funksjonalitet som må være med, og om det er spesielle hensyn som skal tas. Vi hjelper dere med å avdekke behov og byr gjerne på gode råd underveis.

2. Målgruppeundersøkelse, konkurrentanalyse og innholdskartlegging

Å skape nettsider som fungerer som en døgnåpen salgskanal krever god innsikt i målgruppen. Det krever at vi gjør oss godt kjent med bedriftens målgruppe – som hvem er de, hvor de befinner seg og om de befinner seg mest på mobil eller data. Vi går rett og slett på en liten skattejakt. I tillegg er det viktig at vi vet noe om konkurrentene dine. Slik kan vi hjelpe dere med å skape virkningsfullt innhold som vil være på høyde med andre, og helst litt bedre.

3. Tekstarbeid og innholdsproduksjon

Har du hørt uttrykket «Content is king»? Alle nettsider trenger innhold. Om du ikke har tekst og innhold klart, hjelper vi deg gjerne med innholdsproduksjon. Når vi bruker begrepet innholdsproduksjon mener vi alt fra å skrive SEO-vennlige tekster, fotografere de ansatte, og lage filmer og animasjoner med stor nytteverdi. Pluss litt til. Innhold er konge, og vi tror at ekte og troverdig innhold er det beste.

4. Wireframes, UX-design (brukerreise) og universell utforming

Når vi så er ferdig med research og kartlegging retter vi fokus mot brukervennlighet (UX) og visuell utforming. Her jobber vi med hvordan nettsiden skal se ut visuelt, hvordan brukeren skal navigere mellom sidene, samt hvilke design- og dekorelementer som må på plass for å sikre en forståelig brukerreise. I tillegg sørger vi for nettsiden oppfyller kravene for universell utforming (UU). Som kunde er du selvsagt med i denne prosessen og godkjenner designet før vi går videre til utvikling.

5. Utvikling av rammeverk og visuell styling

Når designet er på plass kan kodingen starte. Mens kreative frontend-utviklere fokuserer på det visuelle som du og kundene ser, sørger våre eminente backend-utviklere for å sette opp ryddige systemer og koder opp siden etter din ønskeliste. Her i Aksell koder vi opp nettsider i WordPress eller Umbraco, avhengig av din bedrifts behov og preferanser.

6. Kvalitetssikring og testing

Det er viktig å sikre at nettsiden fungerer slik den skal og at den er tilrettelagt for at din bedrift skal oppnå de målene vi satt i steg 1. Når siden er ferdig tar vi derfor alltid en gjennomgang for å sørge for at alt fungerer som det skal, og vi lar en liten (eller stor) testgruppe klikke seg gjennom websiden for å påse at brukervennligheten er ivaretatt.

7. Sporing

Men ny nettside på plass ønsker du kanskje å holde deg oppdatert på hvor trafikken kommer fra og hvilket innhold som de besøkende leser? Vi setter opp ønskelige sporingsverktøy som f.eks. Google Analytics 4, Hotjar heatmaps, Google Tag Manager, Facebook Pixel med flere – slik at du har det beste utgangspunktet for analyse og markedsføring. GDPR er viktig, og vi hjelper deg gjerne med å informerende tekster om personvernerklæring og bruk av eventuelle informasjonskapsler.

8. Lansering

Hurra! Nettsiden er nå klar for lansering og «butikken» er åpen!
Ønsker du å skape oppmerksomhet og trafikk inn til din nye nettside hjelper vi deg gjerne med markedsføring, annonsering i sosiale medier, eller søkemotoroptimalisering.