Aksell

bloggen

Hvis din bedrift bruker Google Ads, eller andre markedsføringsverktøy fra Google, må du fra 6. mars 2024 ha på plass en godkjent samtykkeløsning på nettsiden din som støtter Consent Mode v2. Velger du å ikke ha dette på plass vil datagrunnlaget du betaler for bli svekket.

Hvorfor prates det plutselig om Consent Mode v2?

I flere år har EU jobbet for at forbrukere i størst grad skal kunne kontrollere sine egne personopplysninger på nett. De har de siste årene laget en rekke lover, som for eksempel GDPR i 2018, og sist ut er loven The Digital Marketing Act, som nå trer i kraft 6. mars 2024. Kort fortalt skal loven sikre at de seks store plattformene, også omtalt som «gatekeepers», opptrer på en ryddig og rettferdig måte. Dette innebærer at det settes klare begrensninger for hva de kan og ikke kan gjøre.

Hva er egentlig Consent Mode v2 og hvordan fungerer det?

For å sikre at de selv etterlever kravene i The Digital Marketing Act, og forsikre seg om at alle som benytter seg av deres verktøy til markedsføring, har Google lansert Consent Mode v2. Consent Mode v2 er en funksjon som lar deg som nettsideeier håndtere innsamling av samtykke til informasjonskapsler og personverninnstillinger på en trygg måte.

Et samstykkebanner for informasjonskapsler (cookies) – du vet de boksene som popper opp når du besøker en nettside for første gang – som støtter Google Consent Mode v2, vil sikre at du samler inn informasjon om de besøkende på nettsiden, på lovlig vis. Mottar ikke Google et gyldig samtykke, vil ikke Google Ads fungere optimalt. Du risikerer dermed å sitte med unøyaktig data som igjen gjør at annonseringen din blir mindre effektiv. Det fine med Googles Consent Mode er at den bruker konverteringsmodellering via AI for å utfylle datahullene fra de brukerne som velger å takke nei til informasjonskapsler.

Hva må du som bedrift gjøre?

Om du fortsatt ønsker å benytte deg av Google Ads eller noen av de andre markedsføringsverktøyene fra Google er det viktig at du får på plass et godkjent samtykkebanner på nettsiden din – innen 6. mars 2024. I Aksell bruker vi Cookiebot, og vi hjelper deg gjerne med å implementere denne, eller en av de andre samtykkeløsningene som Google anbefaler.