Lerøy
Designkonsept for rapporter og justeringer av visuell identitet
Lerøy Seafood Group er et verdensledende sjømatselskap med røtter tilbake til 1899. Kjernevirksomheten til konsernet er produksjon av laks og ørret, fangst av hvitfisk, videreforedling, produktutvikling, markedsføring, salg og distribusjon av sjømat. De ville benytte sitt 125-årsjubileum til å se fremover, med vekt på bærekraftig utvikling, teknologi og innovasjon – og være en pioner innenfor sin sektor. I 2023 vant Aksell byråkonkurransen om design, redaksjonelle tjenester og produksjon av Lerøys rapporteringsprosjekter. Som børsnotert selskap er det en rekke lovkav til konsernets rapportering, hvorav universell utforming er et av kravene som ivaretas i prosjektet.
Utfordring
Lerøy ønsket bistand til årsrapportering med effektiv og tydelig kommunikasjon. Målet var å nå ut både internt og eksternt gjennom rapportering og et eget engelsk summary. I samarbeid med Lerøy fokuserte vi på å lette kommunikasjonen med visuelle grep, tydelig tekst og god manøvrering for å gjøre den mer tilgjengelig for egen organisasjon, bransjen og et bredere publikum. Det ble utviklet et nytt produkt, Summary, som er en oppsummering av viktige nøkkeltall og fokusområder fra årsrapporten.
Løsning
Lerøy trengte en oppdatering av elementer til den visuelle identiteten sin og et tydelig rammeverk og språk i publikasjonene sine. Alle publikasjonen fikk et godt utarbeidet malverk for å tåle stor variasjon i innhold. Det er lagt vekt på god manøvrering for å øke lesbarheten. Sammen med kommunikasjonsrådgivere fra Mannheimer spisset vi budskapet, skapte en rød tråd og laget et eget ekstrakt av årsrapporten med et lettere språk som snakker direkte til arbeidstakerne, industri og samfunnsaktører.
Resultat
Lerøy har fått et tilgjengelig språk både når det gjelder det visuelle rammeverket, og det tekstlige innholdet. Publikasjonene har fått en tydelig oppdatering med spisset kommunikasjon, samt en egen publikasjon som retter seg mot spesifikke grupper. I tillegg har vi ivaretatt ønsket om tilgjengelighet også for Lerøys egne ansatte.
«Det har vært en lærerik prosess med høyt tempo og mange engasjerte personer i full sving. Dette har gitt gode resultater og gjort oss litt klokere på det sammensatte universet fiskerinæringen befinner seg i.»
«Det ble lagt vekt på tydelig manøvrering for økt lesbarhet i den digitale publikasjonen. Navigasjonen tåler mye frem og tilbake uten at leseren mister oversikten over hvor den befinner seg.»
Aksell innledet arbeidet med å samle alle eksisterende publikasjoner og sortere og strukturere i et system basert på avsender og nivå. Dette ble forankret med kunde. Ut i fra forarbeidet ble det kjørt noen skisserunder på hvordan systemet kunne forbedres og tydeliggjøres med fokus på å ivareta Lerøy sin visuelle identitet på best mulig måte.