GC Rieber
Skiltdesign og områdemerking i Solheimsviken
Solheimsviken er en moderne næringspark med røtter i Bergens industrihistorie, utviklet på et tidligere verftsområde og eid av GC Rieber – en sentral aktør med stor betydning for samfunnslivet i Bergen. Som en betydelig bidragsyter til byens utvikling ønsket GC Rieber å skape en helhetlig og gjenkjennelig identitet for området gjennom et gjennomarbeidet områdedesign. For å oppnå dette fikk vi i oppdrag å utvikle et design som ikke bare sørger for tydelig merking, men også styrker Solheimsvikens profil og identitet som et samlende næringsområde.
Utfordring
Den varierte bygningsmassen i Solheimsviken presenterte både utfordringer og muligheter, som krevde fleksible designløsninger. Vi identifiserte også behovet for et gjenkjennelig og profilerende uttrykk for hele området, ikke bare nye områdeskilt.
Løsning
Områdedesignet bygger på den eksisterende visuelle identiteten til Solheimsviken. Områdeskiltet fungerer som et sentralt, profilerende element i skiltsystemet, og er utformet som en frittstående monolitt ved de viktigste innfartsveiene. I tillegg foreslo vi at hovedinngangene skulle markeres med profilerende foliering og sidefeltsmerking, for å skape best mulig visuell sammenheng på området.
Resultat
Ved å fokusere på spennende materialvalg med gode kontraster, og som samtidig var fleksible nok til å brukes på flere flater, skapte vi en helhetlig identitet for området. Resultatet ble område- og henvisningskart som ga besøkende tydelig og rask informasjon om plasseringer av bygg, enklere veivalg og tydelig markerte innganger.
Med det store området og byggenes varierte uttrykk så vi behovet for en helhetlig profilering som samlet dem. Vi anbefalte derfor en visuell sammenbinding som forenkler navigasjon og styrker Solheimsvikens identitet som en samlet næringspark.