Follo Ren
Informasjonskampanje ved innføring av grønne poser for sortering av matavfall
Sortering av matavfall er en viktig oppgave for alle innbyggerne i Follo Rens område. Gjennom målrettet kommunikasjon og visuelt engasjerende materiell, ønsket vi å øke bevisstheten og motivere innbyggerne til å ta del i en viktig og bærekraftig praksis for bedre avfallshåndtering i regionen.
Utfordring
Målet med kampanjene var å få flest mulig til å sortere matavfall. Oppdraget var å nå ut til alle husstander, inkludert privatboliger, borettslag og sameier, ettersom budskapet gjaldt alle innbyggere, både store og små. Dette innebar utvikling av en tydelig kommunikasjonsstrategi, samt design og produksjon av informasjonsmateriell tilpasset ulike kanaler og flater.
Løsning
Sorteringskampanjene for matavfall ble gjennomført over flere år, med utvikling av variert materiell skreddersydd for ulike målgrupper og kanaler. Vårt søsterselskap, Mannheimer, bistod med innsiktsprosesser og kommunikasjonsstrategier tilpasset spesifikke grupper. For å oppnå best mulig effekt valgte vi å fokusere på én målgruppe per kampanje, fremfor å forsøke å nå alle med samme budskap.
Resultat
91 % av innbyggerne i Follo vet hvordan de får tak i grønne poser. 77 % av innbyggerne er fornøyd eller meget fornøyd med informasjonen de får om avfallsordningen, mens kun 3 % av innbyggerne er misfornøyd eller svært misfornøyd med dette.