DNB
Designkonsept og utforming av konsernets rapporter
DNB har en historie som går helt tilbake til 1822. De har brukt sin lange erfaring med kløkt og er i dag mye mer enn Norges største bank og en nøkkelvirksomhet i norsk økonomi. DNB er også et ledende teknologiselskap, som på stadig nye måter tilpasser seg og tjenestene sine til tiden vi lever i og framtiden. I 2023 innledet vi et samarbeid for å skape et konsept for rapportene deres. Det ble en hel forsidefamilie med innhold som gjorde det lett for leserne å orientere seg. Årsrapporten har en bred allmenn interesse. Størstedelen av leserne er profesjonelle brukere, men et viktig prinspipp er tilgjengelighet for alle brukere på tvers av målgrupper.
Utfordring
DNB består av en rekke datterselskaper i tillegg til konsernet selv, alle med strenge krav til rapportering. De har en omfattende rapportportefølje med ulike bestillere og hyppige leveringer. Aksell sin oppgave var å skape et overordnet konsept, et designsystem med tydelige avsendere og sørge for enkel og brukervennlig orientering og manøvrering for DNB sin sammensatte målgruppe.
Løsning
Aksell skapte en forsidefamilie som baserer seg på et dynamisk grid for alle rapportene. Dette designsystemet gjorde det mulig å gi hver av dem sin egen, tydelige forside, men samtidig ivareta DNB sin overordnede visuelle identitet. Hver av rapportene fikk sin tilhørighet innenfor konsernet og datterselskaper. Det ble også laget egne kvartalsrapporter, for både konsernet og selskapene, og underliggende mindre rapporter med egne maler som er optimalisert i forhold til kravet om universell utforming.
Resultat
Designkonseptet ivaretar DNB som en tydelig avsender, og legger vekt på å fremme DNB sine verdier: nysgjerrig, modig og ansvarlig. Plasseringen i formatet gjør det enkelt å finne konsernet eller selskapene, og systemet gir rom for variasjoner i forhold til sjanger og størrelse på publikasjonen. Den universelle utformingen er gjennomgående i alle rapportene.
Som børsnotert selskap har DNB rapportering i henhold til ESEF og det nye CSRD.
Det er interessant å se hvilken oversikt Aksell er med på å gi kunden når vi arbeider metodisk for å komme frem til den beste løsningen.
Et dynamisk grid ligger til grunn og er et godt verktøy for å skape variasjon, men samtidig beholde en tydelig visuell identitet.
Aksell innledet arbeidet med å samle alle eksisterende publikasjoner og sortere og strukturere i et system basert på avsender og nivå. Dette ble forankret med kunde. Ut i fra forarbeidet ble det kjørt noen skisserunder på hvordan systemet kunne forbedres og tydeliggjøres med fokus på å ivareta DNB sin visuelle identitet på best mulig måte.