Arendal kommune
Preikes – kampanje
Preikes er en digital skolehelsetjeneste for elever på videregående skole og lærlinger i Agder. Tjenesten bemannes av helsesykepleiere og rådgivere som kan svare på spørsmål innen seksuell helse. Via den digitale plattformen tilbys ungdom anonym veiledning og støtte. Prosjektet driftes av Arendal kommune med tilskudd fra Agder fylkeskommune.
Utfordring
I forbindelse med lanseringen av den nye digitale skolehelsetjenesten ble det lyst ut en konkurranse, hvor elever og lærlinger i Agder kunne være med og skape prosjektet sammen. Konkurransen resulterte i navnet Preikes og en logo utformet som en snakkeboble. Arendal kommune trengte deretter hjelp til å utforme en komplett visuell identitet, samt utarbeide et konsept for å ta prosjektet ut i alle flater.
Løsning
Aksell utviklet konseptet og en helhetlig visuell identitet med utgangspunkt i de elementene som var foreslått. Vi spilte videre på snakkeboblen i logoen og animerte den for å skape liv i digitale flater. De tre prikkene, som indikerer at den andre skriver i meldingstjenester, ble brukt som grafisk element i alle kanaler. I tillegg ble det laget et utvalg illustrasjoner som visualiserte aktuelle situasjoner.
Resultat
Vi har utarbeidet en visuell identitet med en rekke elementer og illustrasjoner som Preikes kan bruke i alle kanaler, og samlet dette i en designmanual. For å skape blest og oppmerksomhet rundt lanseringen, utformet vi en kampanje som ble vist på Snapchat. Kampanjen spiller på meldinger i chatten, og viser at det ikke er flaut å stille spørsmål ved ulike problemstillinger man møter som ungdom. Aksell har levert alt av markedsføringsmateriell til prosjektet.
«Det er alltid gøy å være med å utforme et konsept fra start til slutt. Da vi jobbet med Preikes tok vi utgangspunkt i et navn og et logosymbol som vi videreutviklet til et helhetlig visuelt konsept. Det var spesielt viktig at merkevaren var universelt utformet, slik at ingen ble ekskludert.»